AcasăGeneralRise Project: Mașinăria Uber, metode ilicite pentru extinderea pe noi piețe. Cum...

Rise Project: Mașinăria Uber, metode ilicite pentru extinderea pe noi piețe. Cum s-a impus Uber în România

Scurgeri de informații privind corespondența confidențială din interiorul Uber dezvăluie metode ilicite pentru a se impune pe noi piețe, inclusiv în România, dezvăluie jurnaliștii de la Rise Project și The Guardian.

Practicile ilicite dezvăluite de jurnaliști

Potrivit investigației jurnalistice, Uber a apelat la practici vechi ca să obțină favoruri de la politicieni influenți. În acest sens, compania  a avut o armată de consultanți externi care să pună în funcțiune mașinăria de influență a decidenților politici.

Între 2014 și 2016, reprezentanții Uber s-au întâlnit cu peste 100 de politicieni și decidenți din 17 țări, printre care Emmanuel Macron sau Joe Biden, precum și cu membri ai Parlamentului European și reprezentanți ai Comisiei Europene.

Detaliile apar în proiectul global „The Uber Files”, o scurgere masivă de informații din arhiva corporației. Sunt peste 124.000 de fișiere care includ 83.000 de emailuri, mesaje text și alte documente din perioada 2013-2017. Documentele au fost scurse publicației The Guardian care a cooptat apoi în proiect organizația International Consortium of Investigative Journalists (ICIJ) și parteneri media din 29 de țări. RISE Project este partenerul din România al acestui proiect jurnalistic, care include peste 180 de jurnaliști din întreaga lume.

În vara lui 2015, la câteva luni după ce Uber începuse să opereze printr-o filială în România, Ionuț Lăcustă – managerul de politici publice pe Europa Centrală și de Est al corporației Uber îi trimite șefului său un email:

“Vestea proastă este că Peter Imre, consilier local și pentru Ungaria, este mai important pentru operațiunea din București decât am crezut inițial. Face lucruri și deschide uși, dar pe termen lung reprezintă potențiale probleme (ego, expunere în presă, agendă proprie, legături informale cu părțile interesate și probabil cu biroul nostru” .

Mark MacGann, șeful său, îi răspunde rapid: “Vreau ca Imre să plece. Fără dubiu”.  Acest lucru nu s-a întâmplat. Imre a continuat să colaboreze cu Uber și să câștige mii de euro pe lună.

Jurnaliștii de la Rise precizează că nu au apucat să îl mai contacteze pe Peter Imre, pentru a explica afacerea Uber. Peter Imre, fost director Adevărul Holding și influent consultant local, cu multiple conexiuni politice, a decedat recent, în timpul documentării subiectului.

Influențe la vârful puterii

Documentele arată că Uber a apelat la Peter Imre cel puțin din aprilie 2015, conform unui email intern care descrie prima lui acțiune.

Acesta a facilitat întâlnirea cu Ioan Rus, ministrul Transporturilor de atunci, în urma căreia Rus ar fi promis sprijin cu legislația și a facilitat o întâlnire cu secretarul de stat responsabil cu elaborarea legislației.

Reprezentanții Uber s-au mai întâlnit în acea lună cu alți doi demnitari, iar în dreptul fiecăruia a fost menționat rezultatul întâlnirii.

Reprezentanții Uber s-aumai  întâlnit în România cu șeful Fiscului și al Consiliului Concurenței.

O altă întâlnire avută de reprezentanții Uber în 2015 a fost cu Alexandru Nazare, care la acel moment era membru în comisia de transport din Camera Deputaților, potrivit documentelor interne :“Nazare a cerut Uber să-i prezinte o propunere legislativă privind Uber/Ride Sharing”.

Reprezentanții Uber susțin că s-au mai întâlnit în 2015 și cu Sorin Grindeanu, ministrul pentru Societatea Informațională, care le-a sugerat să se întâlnească cu ministrul pentru dialogul social, care era deja în contact cu asociațiile de taximetriști.

Investigația integrală AICI

 

 

Ultimele Articole